6 Temmuz 2017 Perşembe

EV YAPIMI KEFİRLİ EKMEK TARİFİ…





Ekmekle ilgili sağlıklı mı, zararlı mı tartışmaları bir yana dursun ekmek Türk sofralarının vazgeçilmezi olmaya devam ediyor. Geleneklerin nesilden nesile aktarıldığını düşünürsek bebekler ve çocukların ekmek tutkusunu da göz ardı etmemek gerekir. Evet, gerçekten bebeklerde ekmek tutkusu diye bir şey varmış. Ben bunu anne olunca öğrendim tabii. Karı-koca kahvaltı dışında sofrada ekmek bulundurmazdık genelde. Ama minik oğlumuz ailemize katılınca durum değişti. Gittiğimiz misafirliklerde ya da yemeklerde tattığı ekmeğe bayıldığını görünce ekmek tariflerini de gözden geçirmeye başladım. Malum Canan Hoca ve birçok uzman ekmek tüketirken dikkatli olun uyarılarını sık sık yineliyor.

8 aylıktan itibaren her gün azar azar ev yapımı ekmek tüketmeye başladık bu sayede. Tabi benim ekmek tarifi listem de kabardı. Pekmezli ekmek, yaban mersinli ekmek, cevizli ekmek, kefirli ekmek diye uzuyor. Dönüşümlü olarak yapıyorum, minik oğlum da bayıla bayıla yiyor.

O gün bugündür de aslında fırından eve ekmek girmez oldu. Sabah kahvaltılarımız vazgeçilmezi artık benim ev yapımı ekmeğim oldu. Müthiş tok tutuyor bir kere. Üzerine biraz tereyağı sürüp yemek bile yetiyor. Yanına yumurta, zeytin, peynir, bal, reçel v.s. aramıyorsun. İnanılmaz lezzetli ve ben genellikle ekmeğin lezzetini bastırmasın diye ya peynir tüketiyorum yanında ya da tereyağı. Akşama kadar da kesinlikle acıkmıyorum. Kan şekerim oynamıyor.

Öte yandan anneler bilir, çocukların iştahsızlık damarı tuttuğu zaman kendinizi paralasanız da bir şey yedirmeniz neredeyse imkansız hale geliyor. Böyle durumlarda oğlumun yavan ekmeğe ‘hayır’ demediğini fark ettim. Hiçbir şey yediremediğim zamanlarda onu yediriyorum. Bir nebze de olsa midesine bir şey girmiş oluyor.

Bugünkü ekmek tarifi listeme kefirli ekmeği aldım. Müthiş lezzetli ve besleyici… İştah kabartıyor ama merak etmeyin ekmeğin içi dolu ve tok olduğu için isteseniz de fazla yiyemiyorsunuz. Çocuğa da günde en fazla 2 dilim yediriyorum. E, ne diyor uzmanlarımız da… “Her şeyi dozunda ve azar azar tükettikten sonra sorun yok.” diyor. O zaman tarife geçelim. Şimdiden herkese afiyet olsun.

Kefirli Ekmek Tarifi
Malzemeler:
1 yumurta
1 su bardağı kefir
1 tatlı kaşığı tuz
1 tatlı kaşığı şeker ya da 2 çorba kaşığı pekmez
Alabildiği kadar un
1 paket ekşi maya
1 su bardağı su
1 Yemek kaşığı tereyağı
Hazırlanışı:
Yumurtayı, kefiri, tuzu, şeker ya da pekmezi iyice karıştırıp üzerine ekşi mayayı, suyu, tereyağını ve unu ekleyin. Yaklaşık 5 dakika iyice yoğurmanızı tavsiye ederim. Ben bu işlemi mikserin hamur karıştırma aparatları ile yapıyorum. Hamurun kıvamına göre unu ayarlayabilirsiniz. İyice karıştıktan sonra hamurun üzerini kapatıp yaklaşık 2 saat kadar kabarmasını bekleyin. Hamur kabardıktan sonra tepsiye alabiliriz. Bu aşamayı tamamen kendi göz zevkinize göre ayarlayabilirsiniz. İster minik top ekmekler, ister yuvarlak borcamda yuvarlak ekmek, ister uzun ekmek, ister çiçek ekmeği yapabildiğiniz gibi kek kalıbında da pişirebilirsiniz. Yalnız hemen pişirmiyoruz. Ekmeğe şeklini verip uygun kaba aldıktan sonra 30 dakika kadar daha bekletmenizi tavsiye ederim. Hamur biraz daha kabarıyor ve ekmekler daha pofuduk oluyor. Fırına attığınızda ilk 10 dakikayı 180 dereceye ayarlayın daha sonra 150 dereceye çekin. Her ekmek şekli için pişme zamanı farklı… Top ekmekler 20 dakikada piştiği gibi köy ekmeği gibi yaptığınız ekmeğinizin pişme süresi 40 dakikaya kadar uzayabiliyor. Bundan dolayı fırına atınca sık sık takip etmeniz gerekir.
Biraz zaman alıyor ve yapılışı zahmetli gibi görünebilir ama inanın değil. En kötü ihtimalle evi mis gibi ekmem kokusu ile doldurmaya değer. SevgilerJ


 Hazırlayan: Şükriye Özgül

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder